تایمر صنعتی
نوشته شده توسط : دلسا کریمی

تایمر صنعتی یکی از اجزاء حیاتی در مدارهای الکتریکی است و در زمینه‌های مختلفی از جمله کنترل جریان برق و مدیریت زمان به کار می‌رود. این وسیله در مدارهای فرمان و اتوماسیون به منظور راه‌اندازی خودکار دستگاه‌ها و تجهیزات، شروع و کنترل فرآیندهای صنعتی به کار می‌رود. در این مقاله، با کاربردهای تایمر صنعتی بیشتر آشنا می‌شویم و انواع مختلف و حالت‌های کاری این تایمر را بررسی می‌کنیم.

تقسیم بندی تایمرهای صنعتی:

تایمرها از نظر شکل ظاهری و نحوه‌ی کارکرد، به دو دسته تایمر صنعتی آنالوگ و تایمر صنعتی دیجیتال تقسیم می‌شوند. در ادامه، به بررسی هر یک از این دسته‌ها می‌پردازیم.

تایمر صنعتی آنالوگ:
این نوع تایمر عمدتاً زمان سپری شده را نمایش نمی‌دهد. اما از طریق نمایشگر مجهز به وضعیت تایمر، می‌توان وضعیت آن را (در حال زمان‌سنجی یا اتمام آن) مشاهده کرد.

تایمر صنعتی دیجیتال:
تایمر دیجیتال قابلیت نمایش زمان سپری‌شده را دارد و این زمان قابل تنظیم است. این نوع تایمرها دارای دقت بالا بوده و توانایی اندازه‌گیری زمان‌های کمتر از یک ثانیه را دارند. از مدارهای الکتریکی برای ساخت این تایمرها استفاده می‌شود.

انواع تایمرهای صنعتی:

تایمرهای صنعتی بر اساس مکانیزم اندازه‌گیری زمان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در زیر، برخی از مهمترین انواع آنها را مشاهده می‌کنید.

1. تایمر الکترومکانیکی (تایمر موتوری):
این نوع تایمر از موتور و یک چرخ دیسک زائده‌دار برای اندازه‌گیری زمان سپری‌شده استفاده می‌کند.

2. تایمر حرارتی (تایمر بیمتال):
با استفاده از عبور جریان از فلز بیمتال، این تایمر زمان را اندازه‌گیری می‌کند.

3. تایمر هیدرولیکی:
از فرآیند هیدرولیکی و جریان روغن داخل تایمر برای مشخص کردن زمان سپری‌شده استفاده می‌کند.

4. تایمر پنوماتیکی:
از فشار هوا برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌شود. اندازه‌گیری زمان در تایمر پنوماتیکی، پس از قطع برق تایمر آغاز می‌شود.

5. تایمر الکترونیکی:
بالاترین دقت در اندازه‌گیری زمان را ارائه می‌دهد. این تایمرها از مدارهای الکتریکی برای اندازه‌گیری دقیق زمان استفاده می‌شوند.

کاربردهای تایمر آتونیکس:
در یک سیستم الکتریکی، تایمر صنعتی در هر جا که نیاز به تنظیم زمان یک عملکرد داریم، به کار می‌رود. برخی از کاربردهای این تایمرها شامل کنترل دور موتورها و سافت استارترها، کنترل حرکت موتورهای DC با استفاده از چهار SSR مرتبط به صورت پل H-Bridge، کنتاکت‌های یک کنتاکت

ور الکترونیکی، کنترل حرارت با خروجی پالس و کنترل PID، و همچنین استفاده در هیترها می‌شود. از آنجا که تجهیزات برق صنعتی نیاز به مراقبت دقیق دارند، از تجهیزات جانبی نظیر لوله فلکسیبل، ریل بست چنگالی، و تابلو پلی کربنات هم همراه با تایمر صنعتی بهره‌مند می‌شوند.





:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: